Cambodja I love ya! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van mijke griek - WaarBenJij.nu Cambodja I love ya! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van mijke griek - WaarBenJij.nu

Cambodja I love ya!

Door: mijs

Blijf op de hoogte en volg mijke

22 Augustus 2007 | Cambodja, Preah Seihanouk

O,O,O, wat is het fijn om in Cambodja te zijn!
Echt tientallen malen beter dan Vietnam!

Ben echt helemaal gelukkig hier.
Alleen de ontvangst al:

De bus die vanuit Saigon rechtstreeks naar Phnom Penh reed, stopte uiteindelijk op een soort minipleintje. We konden de bus amper uitkomen omdat er ongelofelijk veel 'moto'- riders klaar stonden om ons achterop hun brommer te slingeren. De twee Nederlandse jongens die ik tijdens de busrit ontmoet had, zeiden gescherend toen ze uitstapten: "no pictures, no pictures!"
Maar zo was het wel, het was alsof de Koning met z'n gevolg uitstapte.

Uiteindelijk een motorijder uitgekozen en in z'n brommer/tuktuk plaatsgenomen. Naar een guesthouse dat de jongens hadden uitgekozen. Volgzaam als ik ben....

Die middag zijn we met z'n 3en naar 'the killing fields' gegaan. Het was er vreselijk. Ik weet niet hoeveel massagraven ze daar hebben gevonden, maar er waren daar ongeveer 9000 mensen gevonden.
Allemaal onder het regime van Pol Pot vermoord. Maar dan op de meest gruwelijke manier.
Een voorbeeld: babies werden aan hun voetjes beetgepakt en tegen een enorm grote boom aangekwakt, tot ze dood waren. Want dat was goedkoper dan een kogel.
Al dat soort gruwelijke verhalen kregen we te horen.
Er is ook een zeer imposant gedenkbeeld aanwezig. Het bestaat uit alle schedels die ze daar gevonden hebben, torenhoog.

Daarna zijn we door gegaan naar S21, de school waar Pol Pot de gevangenen in op liet sluiten en liet ondervragen. Als de gevangene geen waarde meer had, ging hij (of zij) door naar de killing fields.
In S21 zijn 17.000 mensen naar binnen gebracht en er zijn er welgeteld 7 levend uitgekomen. Er hangt daar een zeer grimmige sfeer, zoals je je wel kunt voorstellen.

Het surrealistische van het geheel is dat ze van alle gevangenen foto's hebben genomen. Deze staan daar dan ook opgesteld en je loopt langs elle lange rijen van portretten van mensen die er allemaal niet meer zijn en hun dood op gruwelijke wijze tegemoed hebben moeten zien.

Waarom vindt ze Cambodja dan zo leuk?!?!?
Nou, dit waren natuurlijk de twee vreselijke dingen die er toch ook bij horen, wil je de geschiedenis van het land een beetje begrijpen.
Maar voor de rest vind ik het hier echt geweldig: het landschap is hier prachtig, er is veel meer ruimte voor alles dan in Vietnam. De mensen zijn super aardig en behulpzaam, lachen de hele tijd en je hoeft niet bang te zijn dat elke keer als je iets betaald, dat je te weinig wisselgeld terug krijgt. (daar kreeg ik geen een enorme hekel aan in Vietnam!) Het lijkt hier ook of er een stuk harder aan het land gewerkt wordt dan in Vietnam: overal zijn mensen aan het timmeren, bouwen, ploegen, oogsten, noem maar op.
En het beste van alles: ook de mannen werken hier! Wat je niet echt kan zeggen van Vietnam: daar werken vooral de meisjes en vrouwen :(

Na onze geschiedenislessen zijn we een oudcambodjaanse Hotpot gaan eten in een tentje op de hoek.
Supergezellig en heerlijk!

Vanochtend ben ik met de bus naar het zuiden afgezakt, richting het strand, waar ik nu ben aangekomen. Ik ga hier proberen een beetje te relaxen anders kom ik helemaal kapot terug!

Mis jullie nog steeds hoor!
Maar ik trek het hier een stuk beter dan in Vietnam, gelukkig.

  • 22 Augustus 2007 - 12:53

    Yvelief:

    Mmmm ziet er lekker uit die hutspot..uuhhh hotpot ;)

    En jij trouwens ook!!!
    Kus, Yvelief

  • 22 Augustus 2007 - 13:05

    Christa:

    Heyyyy tweelingzussie!!! Vind ik jou zomaar opeens hier! Ik heb dus (domme muts en niet eens blond) helemaal niet doorgehad dat je zo'n fantastishe reis ging maken! Wat heb je al veel meegemaakt en wat een fantastisch mooie foto's!!!!! Luister eens, ik kom in december weer voor 2 of 3 weekjes naar NL, zullen we dan ECHT een keer wat afspreken! het is veel te lang geleden dat ik je gezien heb!

    Een hele dikke kus voor je mama, we (paps, mams en ikke) zijn heel blij te lezen dat het weer wat beter gaat met haar!

    Nou wijffie, geniet met volle teugen van je reis, ik blijf je op de voet volgen!

    Dikke knuffel van je vriendinntje uit Frankrijk!

  • 22 Augustus 2007 - 20:39

    Kaatje:

    heeej lieffie!
    zo, ben vandaag weer teruggekomen uit portugal...hmmm jammer, vakantie zit er weer op. het gaat altijd zo snel he! wel heerlijk uitgerust en heel bruin geworden!
    wel heel leuk, om ineens zoveel van jouw verhalen in mijn inbox te hebben! wat een avonturen maak jij mee zeg! en je schrijft het ook zo levendig op allemaal, het is een heeeeeeeel piepklein minibeetje alsof ik er bij ben!
    geniet maar lekker van cambodja, het klinkt alsof je je plekkie helemaal hebt gevonden! tot snel, leuk om straks weer bij te klessen in de klas straks! dikke zoenen! x kaatje xx

  • 23 Augustus 2007 - 08:00

    Patries:

    test 1-2-3

  • 23 Augustus 2007 - 08:03

    Patries:

    oooo ja! Nu doet ie het wel!
    Ik plaats de hele tijd lange berichten en dan krijg ik een foutmelding! En Nu plaats ik een stom test berichtje en nu doet ie het wel!!!
    Mijn Vietnam verhaal vertel ik je, cambodia doe ik even nog een keer...als ie hem pakt ...ik plaats deze vast...kuskus

  • 23 Augustus 2007 - 08:08

    Patries:

    Ja hij doet het ...hihi

    Okeee, kun je nog wel de tempels zien voordat je teruggaat? Het moet een wereldwonder zijn..

    Als je terugkomt maak ik een grote pan boerenkool voor je want vergeleken met de temperaturen daar is het hier winter! We kunnen nog net niet schaatsen.

    (..je ziet er geweldigggg uit!)

    Tammie en Gabe zijn nu in turkey, vermaken zich prima, doen precies waar ze zin in hebben en waren gister misselijk van de pina colada..hihi

    Het eten ziet er op de foto ook echt superlekker uit!

    Ik ben nu op mijn werk ik ga even koffiehalen en dan weer verder..

    kussie, patries

  • 23 Augustus 2007 - 11:50

    Mirjam:

    Hee zussie,
    Fijn dat Cambodja bevalt. Indrukwekkend he S21. Vond ik ook. En nu, naar Sinoukville? En staat Ankor Wat nog op je verlanglijstje?
    Veel plezier! Kus zus

  • 25 Augustus 2007 - 12:21

    Wim En Peet:

    test

  • 25 Augustus 2007 - 12:28

    Wim En Peet:

    Nou als het goed is werkt het nu..... Telkens als ik iets achterlaat werk het niet op de een of andere manier! Nou ja goed te horen dat je het nog steeds mega naar je zin heb Mijs! Kreeg nog een berichtje van je zussie, die natuurlijk ook mega naar haar zin in Thailand, doe ze heel veel groetjes van ons als je haar weer ziet. Wij zijn inmiddels in Vietnam aangekomen, hebben na jou verhalen over het noorden besloten om dat achterwege te laten en zijn vandaag aangekomen in Heu. Snap wel dat je het hier wel wat vond! Het is om te fietsen echt een prachtig land alleen jammer dat het zo hard waait hier (ja wint tegen natuurlijk) maar verder geen klachten. We zijn er wel al achter dat je erg op je hoede moet zijn maar daar weten we nu wel aardig mee om te gaan. We hebben hier nog zo'n 1200 km voor de boeg en dan door naar Cambodja maar dan ben jij helaas al weer weg (JAMMER!!!) Mijs heel veel plezier nog daar en o ja die foto van die schedels echt petje af! hele mooie foto, heel veel liefs Wim en Peet

  • 28 Augustus 2007 - 16:47

    Amber:

    Haay lieve Mijs!

    Allezs goed daar?
    Mooie foto's, daar moet je echt wat mee doen, joh!
    Nou ja, nog heel veel plezier de laatste week! en tot snel!
    Dikke kus van Amber

    En ook nog de groetjes van Vetje en Johnny :P

    Whaha... XXX LoveYou!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

mijke

op naar thailand!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 35088

Voorgaande reizen:

20 Mei 2009 - 04 Juni 2009

Thailand, here we come!

26 April 2009 - 10 Mei 2009

Ein Bokek

01 Januari 2007 - 26 April 2009

mijn andere reizen...

Landen bezocht: